Boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!'
In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. In elk boek staan drie wetenschappelijke thema’s centraal. Elk thema bevat inhoudelijke informatie en een aantal activiteiten. De boeken zijn een inspiratiebron voor leraren die wetenschap en onderzoek de klas in willen brengen!
Bestelformulier
Boek 6 t/m 13 zijn te bestellen via ons bestelformulier.
Inhoud boeken
Klik op het boek om meer over de inhoud te lezen en te bestellen.
- Boek 13 (2024): Slaap en geheugen, Fantaserende dieren en Medicijn voor kinderen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Perspectieven als kompas voor het vormgeven van thematisch onderwijs' - Boek 12 (2023): Koning, Kinderen redden? en Magnetische knopen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Taal en W&T - hoe combineer je dat?' - Boek 11 (2022): Geloven, Neustussenschot en Samenwerkende zintuigen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Klein beginnen met onderzoek' - Boek 10 (2021): Levende cellen, Gedachte-experimenten en Menselijke machines
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Creatief denken stimuleren' - Boek 9 (2020): Sport, Slimme computers en Automatisch gedrag
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Dialogische gesprekken voeren' - Boek 8 (2019): Kleding, Magneten en Protest
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Vragen wat je echt wilt weten' - Boek 7 (2018): Malaria, Jheronimus Bosch en Geheugen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Nieuwsgierig door observeren' - Boek 6 (2017): Molecuulbotsingen, Stress en Taal der zintuigen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Begeleiden vanuit een groeimindset'
Een aantal hoofdstukken zijn vertaald en gebundeld in een Engels boek: Language of the senses, DNA, Understanding each other, The Higgs boson
Eerdere edities
Boek 1 t/m 5 uit de boekenreeks zijn in principe alleen digitaal beschikbaar. Van sommige boeken hebben we nog een paar fysieke exemplaren over. Als je daar interesse in hebt, informeer dan naar de beschikbaarheid via infowkru@ru.nl:
- Boek 5 (2016): Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het oog
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk 'Het begint met nieuwsgierigheid' - Boek 4 (2015): Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind
- Boek 3 (2014): Waarnemen en bewegen, Onder invloed en Gevaarlijke ideeën
- Boek 2 (2013): DNA, Gedrag en Infecties onder de loep
- Boek 1 (2012): Angst, Grafeen en Denkbeelden over het begin
Bij boek 1 t/m 3 zijn de onderzoeksactiviteiten niet concreet en tot in detail beschreven, maar beschrijven de deelnemende leraren hun ervaring met de projecten.
Leidraad onderzoekend leren
Als je een project onderzoekend leren wilt uitvoeren, dan kun je de 'Leidraad onderzoekend leren' gebruiken als houvast. Deze leidraad hebben we als apart boek uitgebracht (jan 2019) en is te koop of online te downloaden via www.wetenschapdeklasin.nl. In de leidraad staat stap voor stap beschreven hoe je een project onderzoekend leren uit kunt voeren in de klas volgens de zevenstappendidactiek van Van Graft en Kemmers (2007).
Aanvullende materialen
Op de website www.wetenschapdeklasin.nl vind je voor elk thema uit de boekenreeks diverse hulpmiddelen voor in de klas, voorbeelden uit de praktijk en/of links naar verdiepende informatie. Daarnaast vind je er uitgebreide informatie over onderzoekend leren: je kunt hier de leidraad onderzoekend leren en alle hulpmiddelen en aanvullende materialen downloaden. Ook vind je er meer informatie over verschillende didactische thema's die relevant zijn binnen het onderzoekend leren, zoals het stimuleren van nieuwsgierigheid en observeren.